Sıkça Sorulan Sorular

Alanımla ilgili olarak hangi veri tabanlarını kullanmalıyım?

Kütüphane web sayfası içinde bulunan veri tabanları sayfasında her veri tabanı için hangi alanları kapsadığına dair açıklamalar yer almaktadır.

Arkadaşımın kimliği ile ödünç kitap alabilir miyim?

Her kullanıcı sadece kendi kimliği ile ödünç kitap alabilir.

Ayırttığım bir kaynağın kütüphaneye gelip gelmediğini nasıl öğrenebilirim?

Ayırtma işlemi yapılan eser iade edildiğinde sistem tarafından ayırtma işlemi yapan kullanıcının e-posta adresine bilgilendirme maili gönderilir.


Ayırtılan eser iade edildikten sonra 3 gün içinde alınmazsa sıradaki okuyucuya geçer ya da ayırtma hakkı düşer.


ÖNEMLİ: Üyeler, sistemde yer alan iletişim bilgilerini (telefon, elektronik posta adresi vb.) güncel tutmakla yükümlüdür. Eksik veya güncel olmayan bilgiler nedeni ile üyelere ulaşmayan bildirimler sonucu doğan yaptırımlardan Daire Başkanlığı sorumlu olmayacaktır. (Detaylı bilgi için tıklayınız.)

Basılı dergileri ödünç alabiliyor muyuz?

Hayır, basılı dergiler dışarıya ödünç verilmez. Sadece kütüphane içinde kullanıma sunulur.
(Detaylı bilgi için bkz. Ödünç Verme Kuralları Madde 2/b)

Diğer Üniversitelerde yapılan tezlere erişme imkanımız var mı?

Diğer üniversiteler bünyesinde tamamlanan tezlere YÖK Tez Veri Tabanı üzerinden erişim sağlayabilirsiniz.


TÜBİTAK-ULAKBİM EKUAL tarafından sağlanan uluslararası tez veri tabanı olan Proquest Thesis and Dissertations ile uluslararası kapsamda tam metin tezlere kütüphane abone veri tabanları listesinden erişebilirsiniz.


ÖNEMLİ: Proquest Thesis and Dissertations veri tabanına kampüs dışından erişmek için öncelikle proxy ayarlarını yapmalısınız. 

Eser istek nasıl yapılır? Kimler eser isteğinde bulunabilir?

Tüm üyeler, araştırmalarında/derslerinde kullanacakları ya da kütüphane koleksiyonunun zenginleştirilmesine yönelik eser taleplerini sistem üzerinden üye girişi yaparak Daire Başkanlığına iletir. Bu talepler, Başkanlık bütçe imkânları ölçüsünde karşılanır. (Detaylı bilgi için tıklayınız.)

Her veri tabanı için kullanıcı adı ve şifre girmem gerekiyor mu?

Hayır. Tüm veri tabanları kütüphane web sitemizde (https://kddb.ibu.edu.tr/ ) yer alan “Tüm Kaynaklarda Arama” tarama motoru üzerinden tek bir arayüzden taranabildiği gibi veri tabanları sayfasından ilgilenilen veri tabanında özel olarak tarama da yapılabilir.


Kampüsümüz içerisinde veri tabanlarına herhangi bir şifre gerektirmeksizin erişim sağlayabilirsiniz. Kampüs dışından erişim sağlamak isteyen üniversite mensubu kullanıcılarımızın öncelikle proxy ayarlarını yapmaları gerekir. Kampüs dışından erişim sağlamak isteyen BAIBU mensubu kullanıcılarımızın öncelikle ibu uzantılı e-posta hesabı Bilgi İşlem Daire Başkanlığı'ndan edinmeleri(e-posta hesabı için tıklayınız.) daha sonra bilgisayarlarında gerekli proxy ayarlarını yapmaları, internete bağlandıklarında ekrana gelen kullanıcı adı ve şifre sorgu ekranına, ibu uzantılı e-posta adreslerini, şifre olarak e-posta şifrelerini girmeleri gerekir. Böylece kullanıcılarımız üniversitemiz ağına bağlanarak veri tabanlarında istedikleri taramaları gerçekleştirebilirler.

Kitapları iade ederken kimlik göstermem gerekiyor mu?

Hayır. Kütüphanede bulunan kitap iade istasyonu veya self-checkler üzerinden yapılan iade işlemlerinde kimlik ibrazı gerekmemektedir; fakat üniversitemizde yürütülen dijital kart projesi uygulamaya geçtiğinde kütüphanemizde de ödünç verme hizmetlerinde kurumsal akıllı kartlar kullanılacaktır.

Kütüphanede bilgisayar çıktısı alabiliyor muyuz?

Hayır. Kütüphanemizde bilgisayar çıktısı/fotokopi hizmeti sağlanmamaktadır. 

Kütüphanede internetten faydalanabileceğimiz bir yer var mı?

Kütüphane binamızda wi-fi ağı üzerinden internet erişimi sağlamak mümkündür.

Kütüphanede kitapların düzeni nasıldır? Hangi sınıflama sistemi kullanılmaktadır?

Kütüphanemizde eserler; kullanıcıların kitap raflarına aracısız ve serbest erişimini sağlayan açık raf sisteminde ve Kongre Kütüphanesi Sınıflama sistemi (Library of Congress (LC))’ne göre yerleştirilmiştir.


Alfabenin harflerine göre düzenlenen bu sistemde her bir harf bir alanı ifade etmekte; böylece eserler konularına göre bir arada yer almaktadır.
Detaylı bilgi için tıklayınız.


ÖNEMLİ: Covid-19 Pandemi sürecinde tedbirler kapsamında kitap ödünç verme hizmetleri “kapalı raf” (kullanıcıların istedikleri eseri raflardan kendilerinin alması yerine, bunların kütüphane personeli tarafından getirilip kullanıcıya verilmesi) sistemi ile sunulacaktır.

Kütüphanede part-time çalışmak için ne yapmalıyım?

Üniversitemiz Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından yapılan ilanları takip etmeniz ve belirlenen sürelerde ilanda belirtilen şartlar doğrultusunda gerekli belgeler ile Başkanlığımıza başvuru yapmanız gerekmektedir. Detaylı bilgi için tıklayınız.  

Kütüphaneden aynı anda kaç kitap ödünç alabiliyorum?

Kütüphane bilgi kaynaklarının statülere göre ödünç verme, süre, sayı ve uzatma hakları şu şekildedir:

*İki statüyü birden kapsayan üyeler kendileri için en avantajlı (ödünç verme süresi ve sayısı konusunda) grubun haklarından yararlanır.
(Detaylı bilgi için tıklayınız.)

Kütüphaneden kitap almak için kayıt yaptırmam gerekiyor mu? Bunun için herhangi bir ücret ödemem...

Evet, kütüphaneden eser ödünç alabilmek için üniversitemize kayıtlı olmanız gerekir. Üniversitemize kayıt yaptırmaya hak kazanan öğrencilerin kayıtları tamamlandığında kütüphane kayıtları da otomatik yapılır; fakat yatay/dikey geçişle ve ek yerleştirme ile sonradan kayıt yaptıran veya bahar yarıyılında üniversitemize girmeye hak kazanan yüksek lisans/doktora öğrencilerimizin öğrenci kimlikleri ile birlikte kütüphaneye gelerek üyelik kayıtlarını yaptırmaları gerekir.

Üniversitemiz akademik/idari personelinin de personel kimlikleri ile birlikte kütüphaneye başvurarak üyelik kayıtlarını yaptırmaları gerekir.

Kayıt işlemleri ya da kütüphane hizmetlerinden faydalanmak için herhangi bir ücret ödenmez.

Kütüphaneler Arası Ödünç Verme (KAÖ / ILL) hizmetinden nasıl yararlanabilirim?

BAİBÜ akademik, idari personeli ile yüksek lisans/doktora öğrencileri; tüm masrafların (kitapların / makalelerin posta ücretlerini ve varsa ilgili kütüphanenin belirteceği hizmet bedellerini (fotokopi ücreti vb.) kendileri tarafından karşılaması kaydıyla üniversite kütüphanemiz aracılığı ile diğer üniversite kütüphanelerinden kitap / makale isteğinde bulunabilirler.


Kütüphaneler arası ödünç isteği yapma yetkisi bulunan kullanıcılarımız kütüphanemiz web sayfasından üye oturumlarını açarak ve sistemde bulunan “KAÖ İstek” formunu doldurarak talepte bulunabilirler.

Kütüphaneler Arası Ödünç Verme Hizmeti (KAÖ) / ILL (Inter Library Loan)

BAİBÜ akademik, idari personeli ile yüksek lisans/doktora öğrencilerinin eğitim ve araştırma çalışmaları için Merkez Kütüphanede bulunmayan bilgi kaynaklarının kütüphaneler arası işbirliği modeli çerçevesinde diğer üniversite kütüphanelerinden sağlanması ve aynı şekilde diğer kütüphanelerden gelen taleplerin karşılanması hizmetidir.

Kütüphaneye kitap bağışında bulunabilir miyim?

Evet. BAİBÜ Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Üniversitede verilen eğitim, öğretim ve araştırmayı destekleyen, kullanıcıların kültürel gelişimlerine katkıda bulunan ve kütüphane koleksiyonunu zenginleştiren yayınları bağış olarak kabul eder. (Detaylı bilgi için tıklayınız.

Kütüphaneye üye girişi yapmam için kullanıcı adı ve şifrem nedir? Nerden öğrenebilirim?

Kütüphane sistemine giriş yapabilmek için BAİBU mensubu ve kütüphanenin kayıtlı kullanıcısı olmanız gerekir.

Tüm üyelerimiz için üye kodu TC Kimlik Numarasıdır.

 

Yeni Üyelerimiz 

Kütüphanemiz web sayfasından bulunan;

* Üye Girişi

* Oturum Aç

* Üye Ol

başlıklarını tıklayarak TC Kimlik Numarası ve ekrandaki kodu yazıp Kaydet yaparak üyeliklerini tamamlayabileceklerdir. Şifreniz UBYS sisteminde tanımlı e-posta kutunuza gelecektir.

 

Mevcut Üyelerimiz

Kütüphanemiz web sayfasında bulunan Üye Girişi, Oturum aç başlığına tıklayarak açılan sayfada TC Kimlik Numarası, şifre ve kod girerek giriş yapılabilirler.

Ödünç aldığım eserlerin iadesini geciktirdiğimde nasıl bir yaptırım uygulanıyor?

BAİBÜ Kütüphane Yönergesi Ödünç Verme Kuralları Madde 6 gereğince “Kütüphaneden ödünç alınan materyalin iadesinin geciktirilmesi durumunda geç getirilen sürenin iki katı gün kadar materyal ödünç alamama yaptırımı uygulanır.


Üniversitemiz Kütüphanesinden aldığı kitap ve sair materyali ödünç verme süresi sona erdiği ve kendisine yazılı bildirimde bulunulduğu halde iade etmeyip mal edinen personel, öğrenci ve sair kütüphane kullanıcıları hakkında ilgili mevzuat gereği gerekli işlemler başlatılır”.

Ödünç aldığım kaynakların iade süresini uzatabiliyor muyum?

Kütüphane içindeyseniz, self-check cihazlarımızdan uzatma işlemini yapabilirsiniz.

 

Kütüphane dışındaysanız;
Web sayfasından ya da Cep Kütüphanem uygulamasından üye girişi yaparak uzatma işlemini yapabilirsiniz. Bir eser için 2 kez uzatma yapabilirsiniz.
Uzatma butonu yalnızca iade tarihinden bir gün önce ve son gün aktif olur.


ÖNEMLİ: Üzerinizde iadesi gecikmiş bir eser varsa ya da uzatma işlemi yapmak istediğiniz eser bir başka kullanıcı tarafından ayırtılmışsa sistem uzatma işlemine izin vermez.

 

Ödünç aldığım kitapları arkadaşım iade edebilir mi?

Evet. İade işlemlerinde eserleri ödünç alan kullanıcının bulunmasına gerek yoktur. İadeler kütüphane binası girişinde bulunan kitap iade istasyonu ya da self-check’ler üzerinden yapılabilir.


ÖNEMLİ: Ödünç aldığı eserleri bir başkası kanalıyla iade eden kullanıcıların daha sonra kütüphane sistemine girerek iade işlemini ve üzerindeki eserleri kontrol etmeleri gerekir.


BAİBU Kütüphane Yönergesi Ödünç Verme Kuralları Madde 2/ç gereğince de “Ödünç alınan eserin tüm sorumluluğu iade edilene kadar üyeye aittir. Üye, ödünç aldığı eseri iyi kullanmakla ve belirtilen tarihte iade etmekle yükümlüdür”.


Sipariş edilen her eser alınıyor mu?

Kütüphane yönergesi gereğince koleksiyonda bulunmayan ve koleksiyona uygun her eser isteği sipariş listesine eklenir. Bu talepler, Başkanlık bütçe imkânları ölçüsünde karşılanır.
Üniversitede yeni açılan fakülte, yüksekokul ve bölümlere ait koleksiyon oluşturulabilmesi için bilgi kaynağı temininde, yeni açılan birimlerin taleplerine öncelik verilir.
Talepler, Başkanlık bütçe imkanları ölçüsünde karşılanır; üç yıl üst üste alımına gidilmesine rağmen çeşitli nedenlerle temin edilemeyen eserler sipariş listelerinden çıkartılır. (Detaylı bilgi için lütfen tıklayınız.)

Sipariş edilen materyaller ne zaman elimize ulaşır?

Kütüphanemizde alımlar bütçe imkanları doğrultusunda ve yılın belli zamanlarında yapılır. Eser alım süreci başladığından itibaren yaklaşık 5 (beş) ayda eserler kullanıma hazır hale getirilir. Kullanıcılarımız kütüphane sisteminden üye girişi yaparak süreci kendi eser istek listelerinden takip edebilir. Konu ile ilgili detaylı bilgi almak için Bu e-Posta adresi istenmeyen posta engelleyicileri tarafından korunuyor. Görüntülemek için JavaScript etkinleştirilmelidir. e-posta adresinden iletişime geçilebilir.

Sipariş işlemini her zaman yapabilir miyim?

Evet. İstediğiniz zaman eser isteğinde bulunabilirsiniz; fakat alımlar başkanlık bütçe imkanları doğrultusunda ve belirli dönemlerde
gerçekleşir

Sözlükleri ve ansiklopedileri ödünç alabiliyor muyuz?

Hayır, Sözlükler ve ansiklopediler dışarıya ödünç verilmez. Bu tür danışma kaynakları sadece kütüphane içinde kullanıma sunulur.
(Detaylı bilgi için bkz. Ödünç Verme Kuralları Madde 2/b)

Üniversitemizde yapılan tezlere nasıl erişebiliriz?

Üniversitemiz bünyesinde tamamlanan yüksek lisans ve doktora tezlerinden 2007 yılına kadar olanlarına basılı ortamda kütüphane içinde erişim sağlayabilirsiniz. Bu tezler ödünç verilmez (bkz. https://kddb.ibu.edu.tr/images/dosyalar/yonerge/Kurallar.pdf ) yalnızca kütüphane içinde kullanılabilir.


2007 yılı ve sonrası tezlere elektronik ortamda erişim imkanı bulunur. Bu kaynaklara elektronik ortamda erişebilmek ya da erişim olup olmadığını görebilmek için “üye oturumu”nuzu açtıktan sonra kütüphane kataloğunda yayın türü tez seçilerek taramalarınızı yapmanız gerekir. Bu kaynaklar sadece üyelerimizin kullanımına açıktır. Üzerinde herhangi bir kısıtlama olmayan tezlere ayrıca YÖK Tez Veri Tabanı üzerinden erişim sağlayabilirsiniz.

Veri tabanı aboneliklerine kimler karar veriyor?

Veri tabanı abonelik istekleri yıl sonunda akademik ve idari birimlerden resmi yazı ile talep edilmektedir. Kütüphane Danışma Komisyonu talepleri fiyat, bütçe durumu, kullanım istatistikleri vb. kriterleri göz önüne alarak değerlendirir ve abonelik kararını verir.

Veri tabanlarına kampüs dışından erişim sağlayabiliyor muyuz?

Veri tabanlarına kampüs dışından erişim sağlayabilmeniz için üniversitemiz mensubu olmanız gerekir.


Kampüs dışından erişim sağlamak isteyen kullanıcılarımızın öncelikle ibu uzantılı e-posta hesabı açtırmaları daha sonra bilgisayarlarında gerekli proxy ayarlarını yapmaları, internete bağlandıklarında ekrana gelen kullanıcı adı ve şifre sorgu ekranına, ibu uzantılı e-posta adreslerini, şifre olarak e-posta şifrelerini girmeleri gerekir. Böylece kullanıcılarımız üniversitemiz ağına bağlanarak veri tabanlarında istedikleri taramaları gerçekleştirebilirler.

Veri tabanlarını lisans öğrencileri kullanabiliyor mu?

Evet. Web sayfasında erişime açıldığı duyurusu yapılan veri tabanları kampüs içinde tüm araştırmacılar tarafından üniversite ağına bağlı cihazlardan, kampüs dışında ise üniversite mensubu tüm kullanıcılarımız tarafından proxy ayarları yapılarak kullanılabilir.

Veri tabanlarını sadece kütüphanede mi kullanabiliyorum?

Hayır. Veri tabanları sadece kütüphanede değil Üniversite kampüsümüz içerisinde üniversite ağına bağlı tüm cihazlardan kullanılabilir.
Kampüs dışından erişim sağlamak isteyen üniversite mensubu kullanıcılarımız proxy ayarlarını yaparak ve üniversitemiz ağına bağlanarak veri tabanlarını kullanabilirler.

  • Adres: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Prof. Dr. Fuat Sezgin Kütüphanesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı 14030 Gölköy / BOLU
  • Tel: +90 374 254 10 00 / +90 374 253 46 55 Fax: +90 374 253 45 56
  • EPosta: kutuphaneibu.edu.tr